31 december 2017

Jaaroverzicht 2017 – Remonstranten ruimschoots aanwezig op tv, in kranten en online

Geschreven door Jaap Marinus

Wat waren dit jaar de diepste dalen en de hoogste pieken? Waar hebben we smakelijk om gelachen en waar hebben we van genoten? Wat kunnen we leren van 2017 en wat nemen we daarvan mee? Belangrijke vragen die de koers mede kunnen bepalen én die af en toe een glimlach op je gezicht mogen toveren. Zo tikten we de 10.000 likes aan op Facebook, haalden remonstranten geregeld het nieuws en werd er nog veel meer gezocht en gevonden op onze website. Wij presenteren met trots: het Remo Jaaroverzicht 2017!

Remonstranten in Het Vermoeden

Sinds de IKON is overgenomen door de Evangelische Omroep, en deze de verantwoordelijkheid heeft het brede protestantisme in Nederland te vertegenwoordigen, kregen remonstranten dit jaar wat meer aandacht dan we gewend waren. In de treincoupé bij theoloog en journalist Marleen Stelling schoven (en schuiven) dit jaar maar liefst vijf remonstranten bij haar aan, om te praten over de dingen des levens.

Als eerste schoof ondergetekende aan, op 7 mei. De reis van de orthodoxie naar de liefde voor vrijzinnigheid kwam aan bod. Op 14 mei nam Carolien van de Lagemaat plaats in de treincoupé en vertelde over haar transitie van man naar vrouw. Claartje Kruijff, inmiddels is ze student aan het seminarium, vertelde op 18 juni over haar carrièreswitch van organisatiepsycholoog in de Londense City naar dominee. Op 31 december zal voor het eerst een duo plaatsnemen tegenover Marleen, en niet zomaar een duo. Algemeen secretaris Joost Röselaers en hoogleraar Christa Anbeek zullen onder andere vertellen over hun politieke voorstel voor een kinderpardon in deze decembermaand.

Remonstranten in de media

Niet alleen in Het Vermoeden was er aandacht voor wat remonstranten geloven en vinden. Met de komst van onze nieuwe algemeen secretaris (die ons allen voor ging in Het Vermoeden op 27 november 2016) ontstond er ook een heel nieuw naar buiten treden in onder andere Trouw, NRC en de Volkskrant. Het ultieme gebaar naar een samenleving waarin iedereen zich welkom voelt was het pleidooi van Christa Anbeek, Peter Nissen en Joost Röselaers om tweede Pinksterdag in te ruilen voor het Suikerfeest. Er werd vlak na publicatie en heel veel boze mensen een ruit ingegooid op het landelijk bureau in Utrecht. Geen idee of er een causaal verband is natuurlijk.

Ook de discussie over voltooid leven liet ons niet ongemoeid. In de dagbladen nam predikant Annemarieke van der Woude dit jaar het voortouw, waarin ze haar persoonlijke mening over dit moeilijke onderwerp deelt. Niet alle (prominente) remonstranten waren het met haar eens. De veelkleurigheid van ons kerkgenootschap werd hierdoor prachtig zichtbaar. De volgende vier artikelen, in chronologische volgorde, vonden wij het meest spraakmakend:

1. Noem die euthanasie bij voltooid leven liever zelfdoding;
  2. Opinie: Waarom een wet voltooid leven er niet moet komen;
  3. Wat kan de waarde van het leven zijn, ook als het leven niet meevalt?;
  4. Kwestie voltooid leven is geen kwestie van religieus Nederland versus niet-religieus.

Een bijzondere vrouw

Of Moeder Overste, de titel die haar het beste past. Ze overleed op 23 november, op 71-jarige leeftijd. Christiane Berkvens-Stevelinck. In de Arminiuskerk in Rotterdam namen we afscheid van haar. Een bijzondere dienst, maar ook een bijzonder gemis. Ze liep voorop in haar gedachten en dat merkten we aan haar initiatieven en boeken. Ze was een warme vrouw met enorm veel humor. We gaan haar missen. Aan het eind van haar leven had ze een briefwisseling met haar zoon Jan Berkvens, die inmiddels met zijn studie aan het remonstrants seminarium is begonnen. Er verschijnen het komende jaar postuum nog twee boeken van Christiane, die ze schreef aan het eind van haar leven.

1. Moeder en zoon: there is a crack in everything, that’s how the light gets in;
  2. Moeder en zoon: wat is een mensenleven waard?;
  3. Moeder en zoon: Houd de grenzen van fatsoen en beschaving overeind;
  4. Moeder en zoon: afscheid nemen blijkt makkelijker dan gedacht;
  5. Moeder en zoon: Ja, ik mis het, mijn dubbele paspoort;
  6. Moeder en zoon: Wie de anderen volgt, loopt nooit voorop;
  7. Zoon: een laatste brief zonder antwoord.

Nog meer boeken

Zoals bekend schrijven remonstrantse predikanten wat af. Ook dit jaar verscheen er weer een aantal pareltjes welke je niet mag missen:

In mij stroomt een rivier

Op 5 oktober wordt in Leiden gevierd dat daar honderd jaar geleden het Convent van Predikanten werd opgericht. Bij gelegenheid van dat jubileum verschijnt op 5 oktober 2017 het boek ‘In mij stroomt een rivier’  onder redactie van Koen Holtzapffel en Pieter Korbee.

bestel voor € 12.99

Hoogtepunten online

We gingen van ruim 6000 likes op Facebook naar ruim 10.000. Het sitebezoek via lokale gemeentes verdubbelde. We kregen een interactieve kaart van gemeentes, naast de lijst met plaatsnamen, zodat we ook lokaal goed te vinden zijn. We publiceerden dit jaar exact 150(!) blogs (exclusief deze).

Wat geloven die Remonstranten eigenlijk? Voor het derde jaar op rij is dit de best-bezochte pagina. Daar waar de campagne nieuwsgierigheid aanwakkert, komt onze website met antwoorden. Voornamelijk dankzij Google werden deze drie pagina’s het best bezocht:

1. Wat geloven wij;
  2. Wiki – Zeven zonden;
  3. AdRem – Ken je mij?

Dit waren de vijf blogs waar jullie het meest over discussieerden en/of die het meest werden gedeeld op Facebook en Twitter:

1. Zoon: een laatste brief zonder antwoord;
  2. Straks heet ik geen Jacob Jan meer, dan heet ik Emma;
  3. Tja daar sta je dan, en hebben ze je net Theoloog des Vaderlands genoemd;
  4. Nog even op een rijtje: waar gaat Pasen nou eigenlijk om?;
  5. H.M. Kuitert. Een persoonlijk in memoriam.

Meer online feitjes

Onze website werd dit jaar vanuit 187 landen gevonden, met als top drie Nederland, België en de Verenigde Staten (bedankt Trump!). Een paar opmerkelijke zoekopdrachten die toch als resultaat remonstranten.nl hadden: ‘de lucht in maar waarom met u’, ‘wat is er te doen op schiermonnikoog’, ‘middel tegen oorontsteking’, ‘jaap holtzappfel’, ‘islamitische relatietherapie’ en ‘seksloos huwelijk’.

Dit is de top tien met zoekresultaten waardoor jullie ons het meeste vonden:

Hoewel het de trend is dat websites meer en meer op mobiel en tablet worden bekeken, houden jullie er een meer traditioneel plaatje op na:

Eigenschappen van de bezoekers

Van de verwijzingen naar onze website op sociale media kwam 85 procent via Facebook bij ons terecht en 15 procent via Twitter. Bezoekers komen uit alle plaatsen, maar dit jaar staan Amsterdam, Rotterdam en Utrecht in de top drie.

De meesten van jullie gebruiken nog steeds een PC met Windows als besturingssysteem, met de browser van Google én hebben een iPhone. Verstandig, die risicospreiding. We worden allemaal een dagje ouder. Waren de meesten van jullie namelijk vorig jaar nog tussen de 55 en 64 jaar oud, nu is de piek van de bezoekers 55 jaar en ouder. Vorig jaar was 61 procent van de bezoekers vrouw, maar het lijkt er op dat steeds meer mannen onze website weten te vinden:

Tot slot

Over 2017 valt nog zo veel meer te zeggen. Herinneringen zullen blijven en het internet vergeet niets. We hebben het afgelopen jaar ons best gedaan om jullie iedere maand een frisse en bondige nieuwsbrief (inschrijven kan onderaan deze website in de zwarte footer) te sturen. Ook erg handig voor degenen zonder Facebook.

Heb je wel Facebook en kom je er nu achter dat je eigenlijk ontzettend veel gemist hebt? Like even onze pagina. Like je ons al, maar zie je nooit iets? Hieronder dé tip voor het komende jaar. Rest ons vanaf deze kant jullie een mooie jaarwisseling toe te wensen en een heel gelukkig en gezond 2018!